W najbliższym czasie nie rozpoczną się oczekiwane prace elektryfikacyjne dotyczące odcinka z Sierpca do Nasielska. Zarządca infrastruktury widzi duże zalety inwestycji. Na razie nie dysponuje jednak środkami niezbędnymi do jej przeprowadzenia.
Kończący się remont linii kolejowej 27 pomiędzy Nasielskiem a Sierpcem przyniósł istotne dla pasażerów zmiany w rozkładzie jazdy. Znacznie skróci się bowiem
czas przejazdu między tymi mazowieckimi miastami – podróż będzie trwać nie 105, ale 75 minut. W grudniu tego roku uruchomiona zostanie też
nowa para kursów w krótszej relacji Nasielsk – Płońsk – Nasielsk. Koleje Mazowieckie podkreślają jednocześnie, że nie są w stanie utworzyć większej liczby dodatkowych połączeń, bo
możliwości spółki ogranicza ilostan taboru spalinowego.
Elektryfikacji nie ma w KPK, bo nie znaleziono finansowania
Kolejnym przełomem mogłoby być skierowanie na trasę taboru elektrycznego. Byłoby to możliwe, gdyby doszło do realizacji
wstępnych założeń inwestycyjnych PKP PLK. Rozważanie takiego scenariusza potwierdziło ostatnio Ministerstwo Infrastruktury, wymieniając w odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak potencjalną elektryfikację linii 27 wśród analizowanych działań mających wpłynąć na jakość przewozów na północy województwa mazowieckiego.
Zarządca infrastruktury jest jednak wstrzemięźliwy w ocenie szans na przeprowadzenie robót. – W dokumencie pod nazwą PKP PLK – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do roku 2040 ujęty został projekt Rewitalizacja linii kolejowej nr 27 na odcinku Nasielsk – Sierpc – granica województwa z częściową elektryfikacją – przypomina Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Niemniej jednak ze względu na brak zapewnionego finansowania nie znalazł się on na liście projektów w Krajowym Programie Kolejowym do roku 2030 – dodaje.
Krótszy czas przejazdu i pociągi dalekobieżne
Spółka nie prowadzi więc obecnie prac przygotowawczych. Nie wskazuje też choćby orientacyjnego terminu inauguracji robót. Podtrzymuje jednak, że elektryfikacja przyniosłaby pasażerom wyraźne korzyści. Najważniejszą byłoby uruchomienie bezpośrednich pociągów z Sierpca do Warszawy. – Składy elektryczne ze stolicy dojeżdżałyby do takich stacji jak Sierpc, Raciąż czy Płońsk w krótszym czasie niż obecnie, ponieważ nie byłoby już konieczności przesiadek w Nasielsku – zauważa przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych.
– Elektryfikacja umożliwiłaby również stworzenie alternatywnego korytarza transportowego, który pozwoliłby na uruchomienie dodatkowych pociągów pasażerskich o charakterze dalekobieżnym – ocenia Przemysław Zieliński. Aby tak się stało, konieczne byłoby rozwieszenie sieci trakcyjnej także nad innymi odcinkami, które dziś nie są zelektryfikowane. Mowa tu przede wszystkim o linii 33 między Płockiem a Brodnicą bądź o dalszym odcinku linii 27 w kierunku Torunia.